OVER TONY'S CHOCOLONELY

Misstanden in de cacao-industrie

Tony’s Chocolonely is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Journalisten brengen in dit programma misstanden over productie van voedsel en andere producten aan het licht. Presentator Teun van de Keuken, die de gang van zaken in de cacao-industrie onderzocht, trok zich het lot aan van de vele cacaoboeren die in armoede leven omdat de industrie niet bereid is een eerlijke prijs voor de bonen te betalen.

Hij ontdekte dat de chocoladeketen wel heel erg ongelijk verdeeld is. Heel globaal zou je de cacaoketen in drieën kunnen verdelen. Vooraan de staan de talrijke cacaoboeren (de meeste cacaoboeren zitten in West-Afrika). De cacaobonen komen van hun plantages. Die cacaoboeren willen uiteraard hun oogst kunnen leveren aan de tweede schakel in de keten, dat zijn de cacaoproducenten. Dit is een kleine groep met een monopolypositie. Zij zijn overduidelijk niet bereid een eerlijke prijs voor de bonen te betalen.

Cacoaboeren hebben geen keus

Daarom vindt er op de cacaoplantages nog altijd heel veel kinderarbeid en moderne slavernij plaats. Voor de cacaoproducenten geldt het motto ‘massa is kassa’. Cacaoboeren hebben eigenlijk geen keus. Als je meer betaald wilt krijgen voor je bonen luidt het ‘voor jou tien anderen’.
De derde schakel in de keten zijn de milarden consumenten.

De routekaart naar 100% slaafvrije chocolade

Door het aan de kaak stellen van de ongelijke verdeling in de keten én door de inzet van een grote groep mensen, die inmiddels de Tony’s Chocolonely repen produceert en consumeert is een begin gemaakt met de missie om chocolade 100% slaafvrij te maken. Dat gebeurt aan de hand van Tony’s routekaart ‘de weg naar 100% slaafvrije chocolade’, maar er is nog een lange weg te gaan. De naam choco’lonely‘ slaat op de eenling die zijn nek uitsteekt om de cacaoindustrie slaafvrij te maken.

Tony’s Chocolonely bewijst dat je ook chocolade commercieel succesvol kunt maken zonder uitbuiting van de cacaoboeren. Creatief zijn in smaak en verpakking vindt zijn weerslag in de toenemende vraag naar de producten. Cretage levert de repen in grotere partijen als relatiegeschenk met een eigen ontwerp of foto van een bedrijf of een instelling én verzorgt de verzending per Post NL naar geselecteerde adressen. 

 

cropped-Cretage-logo-005_clipped_rev_1.png